Esineistä rakkaimmat

Kaikista esineistä

Kaikista esineistä rakkaimmat
ovat minulle käytetyt.
Kuhmuiset reunoistaan litistyneet kupariastiat, veitsien ja haarukoiden monissa käsissä kuluneet

puiset varret ovat minusta jaloja muotoja. Myös laakakivet

vanhojen talojen pihoilla ovat onnekkaita asioita,
monien jalat ovat hioneet niitä monet askeleet tallanneet maahan ja ruoho kasvaa raoissa

Monien käytössä
ne muuttuvat jatkuvasti, parantavat muotoaan ja

niin kuin monien kokeilujen tulos.
Minä rakastan jopa veistoksia
joista on katkottu kädet. Nekin elivät minulle. Vaikka ne on kaadettu niin ne kerran pystytettiin. Vaikka niiden kimppuun hyökättiin, eivät ne olleet liian isoisia.

Ja puoliksi sortuneet rakennukset
ovat kuin keskeneräiset suuret suunnitelmat: kauniit suhteet voidaan jo aavistaa, vaikka ne vielä tarvitsevat ihmisten ymmärtämystä. Toisaalta
ne ovat jo palvelleet, ovat jo aikansa eläneet. Tämä kaikki
tekee minut onnelliseksi.

Bertolt Brecht: Runoja 1914–1956

IMG_2316 IMG_2317 IMG_2318 IMG_2319 IMG_2320 IMG_2322 IMG_2323 IMG_2324 IMG_2326

2 kommenttia artikkeliin ”Esineistä rakkaimmat

  1. Allekirjoitan. Oi miksi olenkaan hukannut vuosien varrella niin paljon mummolta perittyä, oi miksi. Jotakin on onneksi jäänyt matkaan. Miksi en nuorempana ymmärtänyt kirpputorien arvoa, vaan hankin kaiken uutena ja kalliilla. Vasta viimeisen vuosikymmenen aikana olen oppinut käyttämään kirppareita ja huomaamaan käytetyn kauneuden. Viimeisin ostos odottaa vielä pahvilaatikossa pääsyä paikalleen. Iso nalle, jollainen minulla oli pienenä, oli pakko hankkia nettikirpparilta, kun vastaan osui. Se on paljon samanlainen kuin yllä olevassa kuvassasi oleva nalle.

  2. Vanhat tavarat, monien käsien kautta kulkeneet, monta elämää nähneet kantavat mukanaan tarinoita niin se vaan on. Minua kiehtovat ne tarinat tavaroiden takana, ne tilanteet, joissa ne tavarat ovat olleet ennen minun matkaani päätymistä. Ja suvusta tulleissa tavaroissa roikkuvat minun juureni. Tuo minun nalleni on ihan pienikokoinen, sellainen kämmenelle istumaan mahtuva.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s